Łożyska stosowane w kołach
Budowa łożyska w kole ma ogromne znaczenie dla właściwości tocznych (wydajności) koła a tym samym dla mobilności całego urządzenia.
Łożyska kół muszą spełniać najróżniejsze wymagania, jak np. odpowiednia nośność, żywotność/czas użytkowania, wpływ otoczenia, odporność na wstrząsy, opory toczenia, odporność na wpływ warunków atmosferycznych itd.
Rozróżniamy następujące typy łożysk w kołach:
Łożysko ślizgowe:
Łożysko ślizgowe wykazuje dobre właściwości toczne. Łożyska ślizgowe stosowane są w kołach wykonanych z tworzyw sztucznych (polipropylen i nylon) Łożyska ślizgowe stosowane są szczególnie w przypadku urządzeń, które przesuwane są jedynie w niewielkim stopniu. W normalnych warunkach łożyska ślizgowe nie wymagają konserwacji, są niewrażliwe na wstrząsy i odporne na korozję. Dostępne są w wersji ze stali ocynkowanej jak i ze stali nierdzewnej.
- łożysko ślizgowe – otwór w kole
- tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej
Łożysko igiełkowe:
Łożysko igiełkowe, inaczej zwane rolkowym lub wałeczkowym składa się z rolek ze stali ocynkowanej lub stali nierdzewnej, które ułożone są w koszyczku. Opór toczny łożyska nawet przy dużym obciążeniu jest względnie niewielki. Łożysko igiełkowe znalazło zastosowanie przede wszystkim w standardowych kołach do transportu urządzeń. Łożyska te są wytrzymałe, mocne i w dużej mierze nie wymagają konserwacji. Najczęściej występują w kołach tworzywowych (PN), metalowo gumowych (SM), tworzywowo gumowych (PM, PG) lub poliamidowo poliuretanowych (PU).
- łożysko igiełkowe
- tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej
Łożysko kulkowe:
Łożyska kulkowe, zwane również precyzyjnymi, składają się z metalowych kulek, które obracają się pomiędzy dwoma pierścieniami: wewnętrznym i zewnętrznym. Budowa łożyska, jego podwójne uszczelnienie RS oraz plastikowe osłonki – labiryntowe, gwarantują odporność na wpływ otoczenia i łatwość wprawiania w ruch. Zapewniają one bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach. Łożysko kulkowe jest normą w dziedzinie wymagających technicznie urządzeń i mocno obciążonych kół.
- łożysko kulkowe uszczelnione RS
- ochronne plastikowe osłonki
Podwójne łożysko kulkowe:
Podwójne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch precyzyjnych łożysk kulkowych między którymi znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący. Uszczelnienie łożysk RS gwarantuje odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska stosuje się w kołach o średnich i dużych udźwigach gdzie nośność, stabilność i prędkość ma znaczenie. Łożyska w większości przypadków kół (AU, AB, PU, PN) mają uszczelnienie RS, w niektórych kołach PN można spotkać zwykłe łożyska ZZ. Podwójne łożyska zapewniają bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach oraz niwelują chwiejność i poprawiają stabilność koła. Gwarantują niskie opory toczenia jak i cichą, bezawaryjną pracę.
- dwa łożyska kulkowe uszczelnione RS
- stalowy pierścień wewnętrzny
Podwójne nierdzewne łożyska z uszczelnieniem typu V-ring:
Podwójne nierdzewne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch nierdzewnych precyzyjnych łożysk kulkowych. Między łożyskami znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący, 2 rodzaje pierścieni uszczelniających oraz uszczelka V-ring. Uszczelnienie łożysk gwarantuje wysoką odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska ze stali nierdzewnej zapewniają bardzo dobre właściwości toczne, przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach oraz niwelują chwiejność i poprawiają stabilność koła. Gwarantują niskie opory toczenia jak i cichą, bezawaryjną pracę.
- dwa łożyska kulkowe ze stali nierdzewnej
- pierścień uszczelniający ze stali nierdzewnej
- plastikowy pierścień uszczelniający
- gumowa uszczelka typu V-ring
- tulejka
Podwójne łożysko kulkowe do wysokich temperatur (do 315°C):
Łożysko do wysokich temperatur stosowane jest w kole przystosowanym do pracy w temperaturze do 300°C: WHFL. Zastosowane podwójne uszczelnienie łożysk gwarantuje przedłużone zachowanie smarowania, mimo trudnych warunków pracy, w odróżnieniu do innych produktów dostępnych na rynku. Podwójne łożysko w kole to gwarancja bardzo dobrych właściwości tocznych, łatwości wprawiania w ruch i odporności na uderzenia boczne. Koło WHFL na tym łożysku ma udźwig dynamiczny 240 kg przy prędkości 4 km/h.
- dwa łożyska kulkowe
- dwie stalowe uszczelki labiryntowe
- metalowa tulejka stabilizująca
Podwójne łożysko stożkowe:
Łożyska stożkowe składają się z pierścieni ze stożkowymi bieżniami i wałeczków w kształcie ściętego stożka. Budowa łożyska stożkowego sprawia, że ten rodzaj łożyska bardzo dobrze przenosi obciążenia promieniowe jednak o znacznie większych wartościach niż łożyska kulkowe oraz w odróżnieniu od łożysk kulkowych zwykłych także obciążenia osiowe. Sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy wprost proporcjonalnie od wielkości kąta bieżni. Łożyska stożkowe są łożyskami rozłącznymi, co znacznie ułatwia ich montaż.