Łożyska stosowane w kołach

Budowa łożyska w kole ma ogromne znaczenie dla właściwości tocznych (wydajności) koła a tym samym dla mobilności całego urządzenia.
Łożyska kół muszą spełniać najróżniejsze wymagania, jak np. odpowiednia nośność, żywotność/czas użytkowania, wpływ otoczenia, odporność na wstrząsy, opory toczenia, odporność na wpływ warunków atmosferycznych itd.

Rozróżniamy następujące typy łożysk w kołach:

Łożysko ślizgowe:

Łożysko ślizgowe wykazuje dobre właściwości toczne. Łożyska ślizgowe stosowane są w kołach wykonanych z tworzyw sztucznych (polipropylen i nylon) Łożyska ślizgowe stosowane są szczególnie w przypadku urządzeń, które przesuwane są jedynie w niewielkim stopniu. W normalnych warunkach łożyska ślizgowe nie wymagają konserwacji, są niewrażliwe na wstrząsy i odporne na korozję. Dostępne są w wersji ze stali ocynkowanej jak i ze stali nierdzewnej.

  1. łożysko ślizgowe – otwór w kole
  2. tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej

Łożysko igiełkowe:

Łożysko igiełkowe, inaczej zwane rolkowym lub wałeczkowym składa się z rolek ze stali ocynkowanej lub stali nierdzewnej, które ułożone są w koszyczku. Opór toczny łożyska nawet przy dużym obciążeniu jest względnie niewielki. Łożysko igiełkowe znalazło zastosowanie przede wszystkim w standardowych kołach do transportu urządzeń. Łożyska te są wytrzymałe, mocne i w dużej mierze nie wymagają konserwacji. Najczęściej występują w kołach tworzywowych (PN), metalowo gumowych (SM), tworzywowo gumowych (PM, PG) lub poliamidowo poliuretanowych (PU).

  1. łożysko igiełkowe
  2.  tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej

Łożysko kulkowe:

Łożyska kulkowe, zwane również precyzyjnymi, składają się z metalowych kulek, które obracają się pomiędzy dwoma pierścieniami: wewnętrznym i zewnętrznym. Budowa łożyska, jego podwójne uszczelnienie RS oraz plastikowe osłonki – labiryntowe, gwarantują odporność na wpływ otoczenia i łatwość wprawiania w ruch. Zapewniają one bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach. Łożysko kulkowe jest normą w dziedzinie wymagających technicznie urządzeń i mocno obciążonych kół.

  1. łożysko kulkowe uszczelnione RS
  2. ochronne plastikowe osłonki

Podwójne łożysko kulkowe:

Podwójne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch precyzyjnych łożysk kulkowych między którymi znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący. Podwójne łożyska zapewniają bardzo dobre zabezpieczenie przed uderzeniami bocznymi. Uszczelnienie łożysk RS gwarantuje odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska stosuje się w kołach o średnich i dużych udźwigach gdzie nośność, stabilność i prędkość ma znaczenie. Łożyska w większości przypadków kół (AU, AB, PU, PN) mają uszczelnienie RS, w niektórych kołach PN można spotkać zwykłe łożyska ZZ. Podwójne łożyska zapewniają bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach.

  1. dwa łożyska kulkowe uszczelnione RS
  2. stalowy pierścień wewnętrzny

Podwójne nierdzewne łożyska z uszczelnieniem typu V-ring:

Podwójne nierdzewne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch nierdzewnych precyzyjnych łożysk kulkowych. Między łożyskami znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący, 2 rodzaje pierścieni uszczelniających oraz uszczelka V-ring. Uszczelnienie łożysk gwarantuje wysoką odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska ze stali nierdzewnej zapewniają bardzo dobre właściwości toczne, przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach oraz wysoką odporność na uderzenia boczne.

  1. dwa łożyska kulkowe ze stali nierdzewnej
  2. pierścień uszczelniający ze stali nierdzewnej
  3. plastikowy pierścień uszczelniający
  4. gumowa uszczelka typu V-ring
  5. tulejka

Podwójne łożysko kulkowe do wysokich temperatur (do 315°C):

Łożysko do wysokich temperatur stosowane jest w kole przystosowanym do pracy w temperaturze do 300°C: WHFL (TU podlinkowanie: https://colson.pl/produkty/fl-najlepszy-zestaw-kolowy-do-wysokich-temperatur/). Zastosowane podwójne uszczelnienie łożysk gwarantuje przedłużone zachowanie smarowania, mimo trudnych warunków pracy, w odróżnieniu do innych produktów dostępnych na rynku. Podwójne łożysko w kole to gwarancja bardzo dobrych właściwości tocznych, łatwości wprawiania w ruch i odporności na uderzenia boczne. Koło WHFL na tym łożysku ma udźwig dynamiczny 240 kg przy prędkości 4 km/h.

  1. dwa łożyska kulkowe
  2. dwie stalowe uszczelki labiryntowe
  3. metalowa tulejka stabilizująca

Podwójne łożysko stożkowe:

Łożyska stożkowe składają się z pierścieni ze stożkowymi bieżniami i wałeczków w kształcie ściętego stożka. Budowa łożyska stożkowego sprawia, że ten rodzaj łożyska bardzo dobrze przenosi obciążenia promieniowe jednak o znacznie większych wartościach niż łożyska kulkowe oraz w odróżnieniu od łożysk kulkowych zwykłych także obciążenia osiowe. Sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy wprost proporcjonalnie od wielkości kąta bieżni. Łożyska stożkowe są łożyskami rozłącznymi, co znacznie ułatwia ich montaż.