Łożyska stosowane w kołach

Budowa łożyska w kole ma ogromne znaczenie dla właściwości tocznych (wydajności) koła a tym samym dla mobilności całego urządzenia.
Łożyska kół muszą spełniać najróżniejsze wymagania, jak np. odpowiednia nośność, żywotność/czas użytkowania, wpływ otoczenia, odporność na wstrząsy, opory toczenia, odporność na wpływ warunków atmosferycznych itd.

Rozróżniamy następujące typy łożysk w kołach:

Łożysko ślizgowe:

Łożysko ślizgowe wykazuje dobre właściwości toczne. Łożyska ślizgowe stosowane są w kołach wykonanych z tworzyw sztucznych (polipropylen i nylon) Łożyska ślizgowe stosowane są szczególnie w przypadku urządzeń, które przesuwane są jedynie w niewielkim stopniu. W normalnych warunkach łożyska ślizgowe nie wymagają konserwacji, są niewrażliwe na wstrząsy i odporne na korozję. Dostępne są w wersji ze stali ocynkowanej jak i ze stali nierdzewnej.

  1. łożysko ślizgowe – otwór w kole
  2. tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej

Łożysko igiełkowe:

Łożysko igiełkowe, inaczej zwane rolkowym lub wałeczkowym składa się z rolek ze stali ocynkowanej lub stali nierdzewnej, które ułożone są w koszyczku. Opór toczny łożyska nawet przy dużym obciążeniu jest względnie niewielki. Łożysko igiełkowe znalazło zastosowanie przede wszystkim w standardowych kołach do transportu urządzeń. Łożyska te są wytrzymałe, mocne i w dużej mierze nie wymagają konserwacji. Najczęściej występują w kołach tworzywowych (PN), metalowo gumowych (SM), tworzywowo gumowych (PM, PG) lub poliamidowo poliuretanowych (PU).

  1. łożysko igiełkowe
  2.  tulejka ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej

Łożysko kulkowe:

Łożyska kulkowe, zwane również precyzyjnymi, składają się z metalowych kulek, które obracają się pomiędzy dwoma pierścieniami: wewnętrznym i zewnętrznym. Budowa łożyska, jego podwójne uszczelnienie RS oraz plastikowe osłonki – labiryntowe, gwarantują odporność na wpływ otoczenia i łatwość wprawiania w ruch. Zapewniają one bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach. Łożysko kulkowe jest normą w dziedzinie wymagających technicznie urządzeń i mocno obciążonych kół.

  1. łożysko kulkowe uszczelnione RS
  2. ochronne plastikowe osłonki

Podwójne łożysko kulkowe:

Podwójne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch precyzyjnych łożysk kulkowych między którymi znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący. Uszczelnienie łożysk RS gwarantuje odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska stosuje się w kołach o średnich i dużych udźwigach gdzie nośność, stabilność i prędkość ma znaczenie. Łożyska w większości przypadków kół (AU, AB, PU, PN) mają uszczelnienie RS, w niektórych kołach PN można spotkać zwykłe łożyska ZZ. Podwójne łożyska zapewniają bardzo dobre właściwości toczne przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach oraz niwelują chwiejność i poprawiają stabilność koła. Gwarantują niskie opory toczenia jak i cichą, bezawaryjną pracę.

  1. dwa łożyska kulkowe uszczelnione RS
  2. stalowy pierścień wewnętrzny

Podwójne nierdzewne łożyska z uszczelnieniem typu V-ring:

Podwójne nierdzewne łożyska kulkowe w kole składają się z dwóch nierdzewnych precyzyjnych łożysk kulkowych. Między łożyskami znajduje się stalowy pierścień wewnętrzny stabilizujący, 2 rodzaje pierścieni uszczelniających oraz uszczelka V-ring. Uszczelnienie łożysk gwarantuje wysoką odporność na wpływ otoczenia. Podwójne łożyska ze stali nierdzewnej zapewniają bardzo dobre właściwości toczne, przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu koła i większych prędkościach oraz niwelują chwiejność i poprawiają stabilność koła. Gwarantują niskie opory toczenia jak i cichą, bezawaryjną pracę.

  1. dwa łożyska kulkowe ze stali nierdzewnej
  2. pierścień uszczelniający ze stali nierdzewnej
  3. plastikowy pierścień uszczelniający
  4. gumowa uszczelka typu V-ring
  5. tulejka

Podwójne łożysko kulkowe do wysokich temperatur (do 315°C):

Łożysko do wysokich temperatur stosowane jest w kole przystosowanym do pracy w temperaturze do 300°C: WHFL. Zastosowane podwójne uszczelnienie łożysk gwarantuje przedłużone zachowanie smarowania, mimo trudnych warunków pracy, w odróżnieniu do innych produktów dostępnych na rynku. Podwójne łożysko w kole to gwarancja bardzo dobrych właściwości tocznych, łatwości wprawiania w ruch i odporności na uderzenia boczne. Koło WHFL na tym łożysku ma udźwig dynamiczny 240 kg przy prędkości 4 km/h.

  1. dwa łożyska kulkowe
  2. dwie stalowe uszczelki labiryntowe
  3. metalowa tulejka stabilizująca

Podwójne łożysko stożkowe:

Łożyska stożkowe składają się z pierścieni ze stożkowymi bieżniami i wałeczków w kształcie ściętego stożka. Budowa łożyska stożkowego sprawia, że ten rodzaj łożyska bardzo dobrze przenosi obciążenia promieniowe jednak o znacznie większych wartościach niż łożyska kulkowe oraz w odróżnieniu od łożysk kulkowych zwykłych także obciążenia osiowe. Sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy wprost proporcjonalnie od wielkości kąta bieżni. Łożyska stożkowe są łożyskami rozłącznymi, co znacznie ułatwia ich montaż.