Nośność zestawu kołowego/koła
Oprócz warunków gruntowych nośność jest jednym z najważniejszych kryteriów wyboru kół. Aby określić wymaganą nośność, muszą być znane następujące zmienne:
- Własna waga sprzętu
- Maksymalna waga ładunku lub nośność
- Liczba kół, które zostaną zastosowane
Koło musi zawsze stykać się z podłożem. W praktyce ma to miejsce rzadko z powodu progów czy nierówności w podłożu. W rezultacie całkowite obciążenie często kończy się na trzech kołach, a obciążenie na koło wzrasta. Dlatego całkowite obciążenie musi być podzielone przez trzy koła zamiast czterech, aby osiągnąć bezpieczną nośność.
Przy ustalaniu bezpiecznego udźwigu całkowitego dla urządzenia jeżdżącego na 4 kołach bierzemy pod uwagę wagę urządzenia plus jego maksymalne załadowanie. Sumę dzielimy przez 3 i tak uzyskujemy bezpieczny udźwig, który powinniśmy przyjąć na 1 koło.
W pozostałych przypadkach udźwigi rozkładają się następująco:
1 zestaw skrętny + 2 zestawy stałe
Układ odpowiedni do małych ładunków. Łatwo zwrotny, ale niestabilny.
4 zestawy skrętne
Łatwe manewrowanie we wszystkich kierunkach, ale trudne w obsłudze w linii prostej
2 zestawy skrętne + 2 zestawy stałe
Łatwe w obsłudze w linii prostej, ale trudniejsze przy zmianie kierunku
4 stałe zestawy / 2 centralne wyżej
Łatwe w obsłudze w linii prostej, łatwe w manewrowaniu ale niestabilne
2 zestawy stałe – 4 zestawy skrętne
Ustawienie zalecane do ciężkich udźwigów i długich pojazdów. Łatwo manewrowalne we wszystkich kierunkach jak i dobra obsługa w linii prostej