Uzupełnieniem kół i zestawów kołowych są hamulce nożne, inaczej zwane stopami blokującymi. Stosuje się je przy wózkach i urządzeniach. Służą do unieruchomienia, nie do podnoszenia.
Hamulce nożne do wózków zaprojektowane są do stosowania na prostych powierzchniach. Nie są rekomendowane na pochyłe powierzchnie. Jednym z najmocniejszych hamulców jest hamulec TLCH wykonany z żeliwa. Dzięki temu jest on odporny na bardzo duże obciążenia, nadaje się do urządzeń wagą dochodzących nawet do 4000 kg. Przede wszystkim wykorzystuje się je w branży motoryzacyjnej.
Charakterystyka produktu
Hamulec nożny żeliwny został zaprojektowany do montażu na śrubę do spodu wózka na wysokość 6 mm powyżej powierzchni podłogi. Wysokość hamulca w stanie złożonym wynosi 163,5 mm, zaś w rozłożonym 208 mm. Odpowiednie do zestawów z kołem o średnicy 150-160mm.
Pozostałe parametry
Ważnym parametrem, o którym należy pamiętać w trakcie montażu, jest zachowanie przestrzeni 38 mm od powierzchni górnej do dolnej krawędzi pedału. Zewnętrzny wymiar płytki mocującej to 152 x 114 mm. Odległość między otworami mocującymi – 127 x 63.5 mm. Zalecane jest montowanie dwóch hamulców nożnych przy wózkach z czterema skrętnymi zestawami kołowymi i jednego hamulca nożnego przy wózkach z 2 kołowymi zestawami skrętnymi oraz dwoma stałymi zestawami kołowymi.
Parametry hamulca
A | H1 | H2 | C | D | E | ||||||
TLCH | 150-160 | 163,5 | 208 | 4000 | 152x114 | 127x63 | 12 |
Legenda:
A - Średnica koła
H1 - Całkowita wysokość złożona
H2 - Całkowita wysokość rozłożona
C - Wysięg
D - Różnica wysokości między płytką mocującą a stopą hamulca
E - Średnica stopy
- Udźwig
- wymiar płytki
- rozstaw otworów
- średnica śruby